Utveckling genom utmaning

I väntan på det utlovade inlägget om det relativa handikappbegreppet bjuder jag på en debattartikel jag fick införd i en av lokaltidningarna förra tisdagen. Kopierad och inklistrad nedan för ert viewing pleasure:

Häromveckan kom beskedet att grupperna i förskolan skulle öka till 21 barn/avdelning innan vårens slut. Först tänkte jag negativa tankar, men när jag sovit på saken vaknade jag med den positiva inställning vi som arbetar inom Falu Förskola förväntas ha som förmedlare av varumärket Den Goda Skolan.

Därför tackar jag nu Skolförvaltningen för genidraget att öka gruppstorlekarna till 21 istället för att minska dem i riktning mot målet 17 barn/avdelning. För var vore jag idag utan de ständiga utmaningar jag möts av på min arbetsplats?

Precis när vi anpassat oss till rådande förutsättningar och börjar slappna av drar Skolförvaltningen undan mattan under fötterna på oss genom att skära ner i personalgruppen eller fylla på med fler barn. Det kan låta jobbigt och besvärligt, men det håller oss vakna och alerta. Tro inget annat! Det är denna dynamik som förhindrar att jag låser mig fast i gamla mönster.

Det finns fortfarande bakåtsträvare som anser att det ska vara max 15 barn på en avdelning. Och färre ändå om de är i åldrarna 1-3 år! Det är Skolförvaltningens otacksamma uppgift att anpassa dessa personer till den Nya Tiden och den bästa metoden för detta är genom ett konstant flöde av utmaningar som kräver kreativa lösningar:

Vi har inga lediga klädfack kvar i hallen. Kanske kan barnen istället lägga sina kläder i en säck som de bär med sig? Och om vi grillar korv ute istället för att äta lunch inne försvinner även problemet med för få sittplatser och bord. Dessutom blir det nog billigare matbeställningar på det sättet. Detta kallas att tänka ”out of the box”.

Omsorgen är heller inget problem. Kan man byta blöja på ett barn, kan man byta på 21. Det tar bara lite längre tid. Och det är nyttigt att lära sig vänta (om man är ett barn). Förskolans läroplan beskriver för övrigt hur vi skall arbeta med barns lärande. Det är som att Skolförvaltningen med sin utmaning visar Skolinspektionen (som just avslutat sitt besök i Falun) att man aktivt jobbar för att underlätta implementeringen av läroplanen. Eftersom barn lär sig av varandra, är det logiska antagandet att ju fler barn, desto bättre lärande.

Med 21 barn samlade på en begränsad yta kan ingen vara ensam. Alla får träna på socialt umgänge med alla. Och det nära umgänget stimulerar även utvecklingen av immunförsvaret, då det underlättar för smittor att sprida sig i barngruppen. De obligatoriska barnsjukdomarna kommer garanterat vara avklarade innan skolstart.

Ja, jag tänkte negativa tankar i början. Men nu när jag sett ljuset förstår jag hur Skolförvaltningen tänker och kan bara gå ner på knä och lyfta mina händer i tillbedjan. Jag, en obetydlig mask, ovärdig att besudla kommunens förskolor med min närvaro, tackar Skolförvaltningen ur djupet av min själ för dess storsinthet då de oförtrutet låter mig fortsätta mitt värv.

Skolförvaltningen gör mig till en bättre pedagog och en bättre människa.

Och till er tvivlare som ännu inte sett ljuset säger jag som en av mina chefer sade till mig via e-post:

”Om man inte kan ställa upp på det som gäller så får man leta annat.”

Amen!

6 Responses to “Utveckling genom utmaning”

  1. Underbart! 🙂 Du har flera formuleringar som skulle kunna vara ironiska aforismer.

    Eftersom barn lär sig av varandra, är det logiska antagandet att ju fler barn, desto bättre lärande.

    Med 21 barn samlade på en begränsad yta kan ingen vara ensam.

    I ett tidigare inlägg skrev du ungefär så här:

    Inget tak och inget golv, bara väggar att gå in i.

    Me like!

  2. Man kan, om man är lite konspiratorisk, ana ironi.
    Kanske är förskolans nya ideer inte en väg mot förvaring à la Shurgaard, utan ett innovativt nytänk.
    För inte kan ekonomiska hänsyn komma före utvecklingstänkande?
    Lära köa tidigt till blöjbyte. Bra.
    Tack, Jan.
    /Stef

Trackbacks

Kommentera

