Korten på bordet

Äntligen förklarar Zoran Alagic sin utgångspunkt i förskolefrågan och äntligen får jag en chans att testa det här med att stoppa in tweets i ett blogginlägg (tack, Mats):

6 kommentarer to “Korten på bordet”

  1. Det är en gammal fin tanke som tyvärr blockerar alla andra aspekter.

    • I personalrummet (-en?) pratas det en del om det här med serviceaspekten. Den är inte bara evigt relevant för vår yrksesroll och verksamhetsbeskrivning – den verkar också vara på frammarch.

      Allt längre vistelsetider för barnen, starkare prioritering (från både föräldra- och politiskt håll) på möjligheten att arbeta snarare än omsorgen av barnen (det pedagogiska innehållet är nog fortfarande främst en intern fråga) och huvudmännens fokus på platsgarantin är tre aspekter som talar emot det pedagogiska uppdraget och för ett serviceuppdrag i stil med det Zoran beskriver.

      Det här mediterar jag över dagligen. Med lite tur når jag snart nirvana och förmår formulera det någorlunda klargörande.

  2. Kvittrandet är tyvärr inget optimalt forum för debatter, kan jag tycka. Bättre med bloggar och artiklar: Verksamhetens grund – tjänsten och uppdraget

    • Twitter kan vara en konstruktiv kanal för att tvinga fram kärnan i ämnet, och även en utmaningsgenerator:

      Hur reagerar jag på Zorans tweet ovan och varför? Vad leder mina tankar till? Kan jag dra en slutsats och lära mig något om mig själv genom detta?

      Ibland går det för fort. Det är nog min enda egentliga kritik av Twitter som forum för debatt och diskussion.

      • Det är klart att man måste vara lakonisk och välformulerad med ett så litet utrymme. Men det blir då också mer mångtydigt och argument finns det i stort sett ingen plats för. Det finns ingen plats att utveckla vad man menar. Och med det tempot, som sagt. Det blir som att läsa en citatbok.

        Och när det gäller den här aktuella debatten, så har jag redan formulerat mig, 🙂

        • Jag tror iofs att den tjänar på omfomuleringar med jämna mellanrum, men absolut. Hoppas Zoran läst/läser ditt inlägg (länk i Maths kommentar ovan).

Kommentera

