Schemats evolution

Idag var första dagen på den första nästan riktiga veckan på jobbet efter sommaren, som förstås inte är slut ännu, men nästan, om ni förstår hur jag menar. Och personalens schema är nästan klart. Återstår lite justeringar och antagligen ett par veckors tjafsande, efterhand folk kommer tillbaka från semestern och får sina nya tider.

I vanliga fall skulle ovanstående vara en garant för frustration och förakt gentemot mina kollegor och chefer, eftersom schematider är ett nödvändigt ont som man bara fördjupar sig i om man är en avskyvärd människa som tror att hans/hennes livskvalitet höjs med 247% om han/hon slipper stänga på onsdagar. Eller nåt. Usch!

Så döm om min förtjusning när mina dåliga vibbar ersattes av gillande nickanden när jag ser hur vi plötsligt har tre timmar planering i veckan lagt utanför schemat! YES!

Det innebär alltså att förutom de två timmar/vecka vi normalt plockar bort till förmån för möten och andra uppgifter utanför (schemalagd) arbetstid, så plockar vi också bort tre timmar för planering. Och att den alltså sker utanför arbetstid. Och ”bara” lägger 35 timmar/vecka i barngrupp.

För mig innebär det med största sannolikhet att jag äntligen kommer att kunna planera och förbereda mitt pedagogiska arbete med barngruppen, och att vi i arbetslaget t.o.m. – om vi vill det – kan ha en timmes gemensam planering i veckan (barnskötarna har bara en timmes planering/vecka). Dessutom står det oss ju fritt att fördela planeringstiden över terminen.

Scemat börjar gälla nästa vecka och fr.o.m. då kan jag alltså börja samla planeringstid. Jag lovar att skriva uppdateringar här på bloggen och dela med mig av hur arbetet går. Jag skall också se om jag kan utnyttja Maths schemamall http://mathsgothe.wordpress.com/2010/07/07/schemalaggningsarket) för att om inte annat kolla så jag och mina kollegor gör rätt antal timmar. Men just den biten känns som mer nöje än nytta. 😉

#schema #planering

Etiketter: ,

3 Responses to “Schemats evolution”

  1. Här har vi ett nytt tillfälligt schema från och med idag. Och vi får under perioden fram till mars ta ut planeringstid när det passar på avdelningarna. Schemat haltar också genom att det saknas en dryg tjänst. Det finns ytterligare som strular till det, men det tar jag inte upp nu.

    Men planeringstid utanför schemat låter bra. Lite som lärarnas förtroendetid.

    • Det har fungerat sisådär hittills. Jag har en bunt bortförklaringar som jag tar i ett nytt inlägg. Återkommer om det.

      Men det här med schemaläggning kontra att det fattas tjänster är en av förklaringarna – trots att planeringen ligger utanför schemat!

Trackbacks

Kommentera

